П Р О Т О К О Л
Година 2022 Град Търговище
Административен
съд касационен състав
На тринадесети
септември Година 2022
В публично
съдебно заседание в следния състав:
Председател:
Красимира Т.
Членове: Албена Стефанова
Иванка Иванова
Секретар С. И.
Прокурор Мартин Александров
Сложи за
разглеждане докладваното от съдия Албена Стефанова
КАНД номер 64 по описа за 2022 година.
На именното повикване в
11:41 часа се явиха:
Касаторът Агенция за държавна финансова инспекция, редовно призовани,
се представляват се от гл. юрк. Р.М., редовно упълномощена и приета от съда.
Ответникът Община гр. Попово,
представлявана от кмета, редовно призовани, се представляват от адв. Р.Д. ***,
редовно упълномощена и приета от съда.
Към делото е постъпило възражение по касационната жалба.
За Окръжна прокуратура гр. Търговище, редовно
призовани се явява прокурор Мартин Александров.
По даване ход на делото:
Юрк. М.: Няма пречки да се даде ход на делото.
Адв. Д.: Да се даде ход на делото.
Прокурорът: Да се даде ход на
делото.
Съдът
намира, че страните са редовно
призовани, производството е допустимо и няма процесуални пречки за даване ход
на делото, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА
ДЕЛОТО.
Докладва касационната жалба.
Юрк. М.: Поддържам жалбата,
на посочените в нея основания. Нямам искане по доказателствата.
Адв. Д.: Поддръжаме възражението,
което сме подали. Няма да сочим нови доказателства.
Прокурорът: Жалбата е допустима за разглеждане. Нямам искане по доказателствата.
Съдът, счете
делото за изяснено от фактическа страна при така събраните
доказателства, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД ПО СЪЩЕСТВО.
Юрк. М.: Уважаеми
Административни съдии, поддържаме в днешно съдебно заседание подробно
изложените в касационната жалба аргументи, по отношение наличието на нарушение
на материалния закон в постановеното от Районен съд – гр. Попово съдебно
решение, както по отношение субекта на административнонаказателна отговорност,
така и по отношение преценката за маловажност на случая по чл. 28, ал. 1 от
ЗАНН. Няма да повтарям тези аргументи. Поддържам също така становището си,
относно неправилното приложение на закона, като поради отмяната на процесното
наказателно постановление (НП) районният съд е осъдил АДФИ да заплати
адвокатско възнаграждение на Община Попово, вместо на ответника – Людмил
Веселинов, в случая въззивник в предходната инстанция. Моля, да отмените
постановеното от районния съд решение по НАХД № 95/2022 г., като вместо него постановите
друго, с което да потвърдите издаденото от Директора на АДФИ наказателно
постановление като правилно и законосъобразно. Моля също така, в зависимост от
изхода на спора, да ни бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение и за двете
инстанции в размер на 100 лв. за всяка една от тях.
Адв. Д.: Уважаеми
Административни съдии, поддържам възражението
срещу касационната жалба на АДФИ. Моля
да оставите същата без уважение, тъй като решението, постановено от Районен съд
– Попово по НАХД № 95/2022 г. е правилно,
обосновано и законосъобразно. Моля, при постановяване на Вашето решение да
присъдите и направените разноски за втора инстанция. Представям списък на
разноските.
Юрк. М. /реплика/:
Правя възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на осн. чл. 78,
ал. 5 от ГПК. Считам, че делото не е от фактическа и правна сложност, доколкото
касае постановено административно нарушение при извършена рутинна проверка в
регистъра на обществените поръчки, който е публичен, с оглед на което моля, да
бъде намалено адвокатското възнаграждение
в случай на оставяне в сила на първоинстанционното съдебно решение към
законовия минимум от 300 лева.
Прокурорът:
Уважаеми Административни съдии, аз също считам, че жалбата е неоснователна.
Ясно е с какви аргументи въззивната инстанция е отменила наказателното
постановление по съответно две насоки - неправилен субект, който е
идентифициран като извършител на нарушението по Закона
за обществените поръчки и евентуално приложение
на чл. 28 от ЗАНН. Всички тези обстоятелства, които съдът ги е обсъдил за да
стигне до извода, че не кмета, а определеният със съответната заповед
юрисконсулт на общината се явява лицето, което следва да бъде санкционирано,
именно поради това своеобразно делегиране на правомощията чрез тази заповед. За
мен изводът на съда е правилен. Още повече, че изрично в чл. 259 от ЗОП е
посочено, че наказания се налагат на определено длъжностно лице, т.е.,
определено следва да се види начина, по който едно лице е определено и на какво
основание за него възникват задължения по ЗОП,
респективно, защо при нарушение на тези задължения, той следва да получи и
такава санкция. Освен това, самата обществена поръчка, в самия подтекст на
всичко останало се касае за прекратяване на един сключен договор, по който
Общината е изтърпяла съществени вреди, поради неговото неизпълнение.
Допуснатото нарушение е действително формално и в край на краищата са
постигнати целите, че е защитен интереса на общината, извън контекста просто с
оглед приложението на чл. 28 , ал. 1 от ЗАНН по преценка на съда, че са налице
основанията за това. За мен също случая не
представлява някаква фактическа и правна сложност, макар че не съм длъжен да се
произнасям по разноските, считам, че следва да бъдат намалени на 300 лева.
Юрк.
М. /реплика/: Относно тълкуването на нормата на чл. 259 искам да вметна, че
в случая се касае за определено
длъжностно лице, не какво да е, а определено
длъжностно лице по чл. 7, ал. 1 от Закона за обществените поръчки, където е
ясно формулиран пълният обем на тези правомощия и
те не покриват представените в делото заповеди за възлагане на функция на
юрисконсулта на Община Попово. Считам, че няма съответствие в това отношение.
Съдът
счете делото за изяснено и обяви, че в законния срок ще се произнесе с решение.
ПРОТОКОЛЪТ
изготвен в съдебно заседание, което приключи в 11:46 часа.
Председател:
Секретар: