П Р О Т О К О Л

 

                       

Година 2022                                                                         Град Търговище

            Административен съд                                                         I състав

на  девети август                                                                               Година 2022

В публично съдебно заседание в следния състав:

                             Председател Красимира Тодорова

                                                                                            

 

Секретар Гергана  Бачева

Сложи  за  разглеждане  докладваното от Председателя

АХ дело номер 136 по описа за 2022 година.

 

 

На именното повикване в 10:05 часа в съдебната залата се явиха:

 

Жалбоподателят К.Д.Р., редовно призован – се явява  лично и с адв.  Д.Б.  от АК- Търговище, редовно упълномощен от преди и приет от съда.

 

Ответникът Кмета на община Търговище, редовно призован, не се явява. Представлява се от ст. юрк. Л. Ж., редовно упълномощен и приет от съда. Представя пълномощно.

 

По даване ход на делото:

 

Адв.  Б.: Уважаема госпожо Председател, считам, че липсват процесуални пречки, моля да дадете ход на делото.

Юрк. Ж.: Да се даде ход на делото.

 

Съдът намира, че страните са редовно призовани, производството е допустимо и няма процесуални пречки за даване ход на делото,  поради което

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО

Докладва жалбата.

 

 На страните е изпратено определение № 216 от 26.07.2022 г. на Административен съд- Търговище.

 

Дава се възможност за становища по жалбата и по доказателствата.

 

Адв. Б.: Поддържам депозираната жалбата. Да се приеме преписката.

Юрк. Ж.: Оспорвам жалбата. Да се приеме преписката.

 

По направените искания по доказателствата, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

 

Приема и прилага като доказателства  по дело документите, представени с жалбата,  а именно: Решение № РШ-ДОИ-75/11.07.2022 г. на кмета на община Търговище и с административната преписка, постъпила с придружително писмо с вх. № 1424/01.08.2022 г. по опис: Решение № РШ-ДОИ-75/11.07.2022 г. на кмета на община Търговище, известие за доставяне с № ИД RS 7700 00R7GS 1, заявление с № ДОИ-50/18.04.2022 г. от Кр. Р. ***, Протокол от 21.07.2022 г. за предоставяне на достъп до обществена информация, Заповед № РД-3-1551/31.12.2021 г. на кмета на община Търговище, Заповед № РД-З-1550/13.12.2021 г. на кмета на община Търговище, вътрешни правила за работа по закона за достъп до обществена информация в община Търговище, утвърдени със Заповед № РД-З-1550/31.12.2021 г. на кмета на община Търговище, ведно с приложенията към същите.

 

Адв. Б.: Направили сме доказателствени искания, още с първоначалната жалба, госпожо Председател, тъй като ние частично оспорваме процесната заповед, с която е променена формата за достъп до обществена информация, тъй като твърдим, че преобладаващата част от обществената информация не отговаря на мотивите, с които е променена.

 

Юрк. Ж.: Уважаема госпожо Председател, считам, че ако се изиска служебно цялата административна преписка, това би било довело до предварително или приключило съдебно производство, да се реши настоящия съдебен спор. В тази връзка считам същото, за неоснователно.

 

Съдът намира за неотносимо в настоящия процес искането по т. 2 от жалбата, доколкото предоставянето на информация по смисъла на ЗДОИ не е обвързано от броя на листи, а смисъла на законовите разпоредби е различен, поради което го приема за неоснователно.

Водим от горното, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

Отхвърля искането на жалбоподателя, формулирано в т. 2 от жалбата.

 

Съдът счете делото за изяснено от фактическа страна при така събраните доказателства, поради което

ОПРЕДЕЛИ:

           

ПРИКЛЮЧВА производството по събиране на доказателства.

ДАВА ХОД  ПО СЪЩЕСТВО.

 

Адв. Б.: Уважаема госпожо Председател, моля да уважите жалбата ни. Считаме процесната заповед, в частта, в която сме обжалвали за неправилна и противоречаща на закона. Законът е категоричен и по-специално разпоредбата на чл. 26 и чл. 27 от закона, че задълженият орган е длъжен да се съобрази с исканата форма на обществена информация. Ние твърдим, а и това искахме да докажем с направеното искане за търсене на справка,  че преобладаващата част от обществената информация може да бъде подсигурена във формата, която е поискал доверителят ми, а именно в копие. Същата е във формати А3 и А4, за които няма пречки да бъдат предоставени на хартиен носител, поради което считам направения отказ за неправилен и неоснователен. В действителност, има такива документи, които са в по-голям формат, но те са незначителна част от обществената информация и считаме, че неправилно, поради наличието на няколко такива документа в съдържанието на търсената обществена информация, да се прави отказ и да се променя търсената форма за предоставяне на търсената информация. Чл. 26 изрично е посочил кога може да бъде предоставена обществена информация във форма, променена от задължения субект. Считам, а и с направеното искане, щяхме да докажем, че документацията не е във формат над А3 и А4, преобладаващата част от същата и не съществува пречка задълженият субект да предостави търсената обществена информация във формата, която е поискал доверителят ми, поради което ще Ви моля, да отмените обжалваната то нас заповед, по отношение на промяната на предоставената форма. Моля във Вашия съдебен акт да ни присъдите  и сторените разноски по делото.

Жалб. Р.: Видно от предоставения протокол, аз бях повече от сигурен, че това е един предлог, един голям формат, за която нашата община нямала техническа възможност. Възползвах се, отидох, видях с очите си двата класьора от папки А3 и А4 и заявявам още веднъж, че това е просто един претекст. Аз знам какво крие общинското ръководство, за да промени начина на достъп. Аз съм го заявил в моето заявление, съдебното решение е в наша полза. Големите документи, аз не ги искам, но това, което е в А3 и А4, ако обичат, да ми го предоставят, както съм го заявил. Само за справка, има промяна на цените от началото на тази година, ако А4 е 0.03 лв., той го спомена в предното заседание, по предното дело, А3 е два пъти повече, значи 0.06 лв. Можете да направите справка по Решение № 86 по Административно дело № 89. По същото заявление беше направен отказ, сега се предоставя достъп, но вече с променена форма. Това е същността на спора.

Юрк. Ж.: Уважаема госпожо Председател, считам издаденото решение за достъп до обществена информация за правилно и законосъобразно, издадено при спазване на приложимите материално  и процесуално правни норми. Обжалваният акт е постановен в съответствие с материалния закон и неговата цел, а целта на Закона за достъп до обществена информация е получаване на исканата информация и гражданинът да си състави собствено мнение за дейността на задължения субект по конкретен въпрос. В случая по конкретна дейност в община Търговище, а именно одобряваното на технически и инвестиционен проект по всичките му съставни части за частна жилищна сграда, което в настоящия случай е постигнато, посредством на запознаване на заявителя с исканата информация, по ред, определен от административния орган, а именно чрез преглед в оригинал. Действително, разпоредбата на чл. 27, ал. 1 от ЗДОИ задължава органа да представи исканата обществена информация в предпочитаната от заявителя форма, но в случая това е сторено във вид и форма, определена от органа, при условията на чл. 27, ал. 2 във вр. с ал. 1, т. 1 от същия закон. Тъй като това е продиктувано от големия обем документация, изготвена на голям формат, от което е продиктувана невъзможността и да бъде предоставена точно във вида, в който е искана от заявителя. В тази насока сме цитирали и решения на Административни съдилища с наше писмо при представяне на административната преписка. Предвид гореизложеното, моля да потвърдите решението като правилно и законосъобразно, а жалбата оставите без уважение. Моля да ми бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение, за което прилагаме списък. Възразявам за прекомерност на адвокатския хонорар, ако не е в неговия минимум. Считам, че делото не представлява фактическа сложност.

Адв. Б. (реплика): Моля Ви, госпожо Председател, да обърнете внимание на съдържанието на оспорваното решение. Никъде не се говори за обем и т.н. Говори се единствено и само, че документацията е във формат по-голям от А3 и А4. Освен всичко останало, това е и документ с невярно съдържание. Не  е вярно, че документацията е с формат над А3 и А4. Има такива документи, но те са незначителна част от пълната документация. Преобладаващата част е във формат А3 и А4.

Юрк.  Желязков (дуплика): Във връзка с тяхното заявление за достъп до обществена информация са проектната директна документация по всичките съставни части. Проектната документация е изготвена в много по-голям формат, а листите във формат А4 са обяснителните записки към самия проект. Заявителят е заявил своето желание да му бъде предоставен технически и инвестиционен проект.

 

 

Съдът счете делото за изяснено и обяви, че в законния срок  ще се произнесе със съдебен акт.

 

ПРОТОКОЛЪТ изготвен в съдебно заседание, което приключи в 10.15  часа.

 

 

                                               Председател:

 

 

                                                Секретар: