П Р О Т О К О Л

 

 

Година 2021                                                                         Град Търговище

Административен съд                                                         ІV състав

на четиринадесети септември                                           Година 2021

В публично съдебно заседание в следния състав:

 

                                                                  Председател: Албена Стефанова

                                                                         

Секретар Стоянка Иванова

 

Сложи  за  разглеждане  докладваното от Председателя

АХ дело номер 132 по описа за 2021 година.

 

На именното повикване в 14:18 часа се явиха:

 

Оспорващият Община Попово, представлявана от кмета, редовно уведомени се представлява от а.. Р.Д. ***, надлежно упълномощена от преди и приета от съда. 

Ответниците:

П. Д. П. - Главен експерт "УООП" при РИОСВ – Шумен, редовно уведомен, явява се лично.

Д. Д. Й. - старши експерт "УООП" при РИОСВ – Шумен, редовно уведомена, явява се лично

 

По даване ход на делото:

А.. Д.:  Да се даде ход на делото. В залата са и допуснатите до разпит двама свидетели, които водим.

            Отв. П.: Да се даде ход на делото.

Отв. Й.: Да се даде ход на делото.

 

Съдът намира, че не са налице процесуални пречки за даване ход на делото, поради което

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.

 

Съдът намира, че следва да пристъпи към докладване на постъпилата към делото молба от Община Попово с вх. № 1756/07.09.2021 г. на Адм. съд- Търговище, поради което

                                               ОПРЕДЕЛИ:

Докладва постъпилата към делото молба от Община Попово с вх. № 1756/07.09.2021 г. на Адм. съд- Търговище с приложения към същата, находящи се от стр.120 до стр.142 по делото, като приема и приобщава същите към приетите по делото писмени доказателства. 

 

Делото е отложено, с оглед допуснати гласни доказателства.

 

А.. Д.: Моля да бъдат разпитани водените от нас  двама свидетели, а именно: С. Х. Р. и Д. П. П..

Отв. П.: Да се изслушат свидетелите.

Отв. Й.: Да се изслушат свидетелите.

 

Пристъпи се към снемане самоличността на допуснатите до разпит в предходното съдебно заседание свидетели в режим на довеждане: С. Х. Р. и Д. П. П..

 

Св. Д. П. П., 64-годишен, български гражданин, женен, неосъждан, с висше образование, без родство и дела със страните.

Св. С. Х. Р., 58-годишна, български гражданин, разведена, неосъждана, с висше образование, без родство и дела със страните.

           

НАПОМНИ се на свидетелите отговорността по чл. 290 от НК.

            Свидетелите обещаха да говорят истината.

 

 От съдебната зала е отстранена св. С. Р..

 

Пристъпи се към разпит на св. Д. П..

Свидетелят отговоря на поставени от съда и страните въпроси.

Св. П.: Относно извършената проверка в Община Попово, относно отпадъци които се претоварват в описани имоти, аз получих разпореждане да присъствам на проверката на контролните органи на РИОСВ- Шумен, на площадката на която Община Попово фактически претоварва смесени битови отпадъци за Езерово. Присъствах заедно с експертите, които са тук. Те си направиха огледа, който бяха запланували явно. Не бях запознат с това, просто присъствах и след това, в офиса в общината написахме протокола, който е представен в документацията.  По констатираните факти, единствено което можех към момента, към който бях запознат, да напиша възражението, това бяха обектите, които бяха струпани на место. Това мога да кажа за тази проверка. Относно това, в какво точно се изразяват нарушенията и кои норми на Закона за управление на отпадъците не са спазени, експерт по екология може да обясни точно по закон как стоят нещата, аз мога да кажа по общо, защото ми е в ресора, а тогава въобще не беше в ресора ми този тип дейност  „Екология“. Ст. експерт по екология, може да обясни абсолютно точно, за какво точно нарушение става въпрос и в предписанията, които са написани към протокола от проверката. Относно това, дали по време на проверката, на самата площадка е установена наличност на чужди вещи, които не са собственост на Община Попово и какво представляват те, запознавайки се с материята, мога да кажа, че площадката е била използвана и преди това за същия тип дейност, като е имало съответните разрешителни документи. При издаване на площадката са съставени протоколи за обеми на материали, които не са собственост на общината, а са на предишния  наемател на площадката. Протоколите са съставени и доколкото са ми докладвали са изпратени и на РИОСВ- Шумен и те са запознати с тях. Тези материали, които представляват определен тип отпадъци, които искат специална преработка, свързана със значителни разходи, по принцип не са собственост на Община Попово и разпореждането с тях на практика е по-трудно, защото ние нямаме собственост върху тях и затова сме уведомили и РИОСВ- Шумен. Те са собственост на предишния наемател, който е имал съответните документи да събира този тип отпадъци, но кой е той не мога да кажа. Отпадъците са гумени изделия, автомобилни гуми, текстилни отпадъци, мисля че и някакви каучукови отпадъци имаше, които са на определен режим и за които трябват определени разрешителни за тяхното събиране. Община Попово може да направи опит да премахне тези отпадъци, но първо трябва по някакъв начин със собственика да си решим проблемите и след това да търсим вариант за унищожаване на тези неща, пак с фирми, които имат разрешително за този тип дейност, като за гумите правихме проучване и имаме такава готовност,  но стойностите са около 300 хил. лева, което реално за бюджета на една община в годината, в която не е предвидено това, трудно  би станало. Би станало може би,  от бюджета за 2022 година, като се заложат тези разходи за унищожаване на тези материали, които реално не са наша собственост. Към датата на проверката, колко средства са били необходими за премахването на тези отпадъци, поне аз не съм изнасял такава информация, защото към момента, аз не бях запознат с всички тези неща, които се намериха там и не бях запознат с преписките, които бяха водени.  По т.3 от предписанието за документация смятам, че експертката ще отговори, защото тя е в процеса от една година, откакто се води тази преписка – от година и нещо и тя ще отговори по-пълно с  документите и процедурите, които са били задвижени. Относно това, дали е възможно преустановяване на приемане и разпродаване на отпадъци за Община Попово, за съжаление комуналната дейност е една от основните дейности на общините. Това означава събиране и разпореждане с битови отпадъци и ние няма как по съвсем екологични съображения, да престанем да извършваме този тип дейност и е намерен начин, по който те се претоварват и се карат в специализирана фирма, която извършва селектиране на тези отпадъци, преработка, която е със съответния регистрационен легитимен режим. Това сме извършвали. Ние няма как да спрем тази дейност. Освен на гр. Попово, на всички населени места, които са селищата в общината, мисля че са към 32 населени места, там се събират отпадъците,  претоварват се на същото место и се карат в Езерово за преработка  допълнително селектиране. Става въпрос за цялата община на практика. Към момента, на територията на гр. Попово друга площадка няма. Това е площадката, която е имала разрешение и е единствена за общината. Мисля, че на 24 от РИОСВ получихме разрешение за извършване вече на този тип дейности. След определен срок на забавяне, имаме вече такова разрешение съвсем легитимно да извършваме този тип дейност, на същата площадка, със същите машини, със същите обекти. Относно искането за разрешение към РИОСВ- Шумен, кога е започнало, това може да каже експертката, но мисля че преди около година е започната преписката за този тип дейност и за издаване на разрешение, след като е отнето разрешението на предишния оператор, който е ползвал същата площадка. Мисля, че забавянето е от страна на РИОСВ. Експертката може допълнително да посочи. При проверката на място имаше смесени отпадъци. Имаше различни битови отпадъци, които бяха на откритата площадка, защото от там е по лесно товаренето на камионите за Езерово. Относно ограничаване на достъпа до тези имоти от страна на общината, мога да кажа, че по принцип има врата на входа на площадката (в началото на самата площадка, която не е само за нея), която заради проверката беше отключена. Достъпът е ограничен и заради проверката вратата беше отворена. Относно издаването на съответни документи за разрешаване на дейност с отпадъци, по отношение на уведомлението за инвестиционно намерение и кога е приключила процедурата във връзка с това, за съжаление, аз тогава не съм бил на работа и не мога да отговоря на този въпрос. Не съм се занимавал с тези проблеми, еколожката може да отговори по-точно

 

А.. Д.: Нямам въпроси към свидетеля.

Отв. П..: Нямам въпроси към свидетеля.

Отв. Й.: Нямам въпроси към свидетеля.

 

Свидетелят е освободен от присъствие в залата.

 

В съдебната зала влиза св. Р..

Пристъпи се към разпит на св. Р..

 

Свидетелят отговоря на поставени от съда и страните въпроси.

 

Св. Р.: Относно извършената проверка, мога да кажа, че на 13.05 пристигнаха експертите от гр. Шумен и аз им обясних, че не разполагам с ключ от площадката и всъщност ги помолих да изчакат докато намеря човек, който да ги въведе. В това време, те сами са отишли и ми се обадиха оттам, но аз не успях да присъствам на самата площадка. Там присъства зам. кмета Д. П.. На площадката претоварваме смесени битови отпадъци - само това. Това ни е дейността, която правим. Това е единствена площадка на територията на общината за претоварване на такива отпадъци, защото по устройствен план на гр. Попово, това са единствените терени, които могат да се ползват за извършване на такава дейност с отпадъци. Абсолютно невъзможно е общината да спре да претоварва отпадъци, ще се случи екологична катастрофа – какво ще стане с отпадъците. Отпадъците оттам ги изпращаме на инсталация за сепариране в Езерово. Към датата на проверката на площадката имаше отпадъци, които не са собственост на Община Попово, а са на предишния ползвател на площадката и те са описани в опис към протокола. Това са внушителни количества отпадъци, между които има и гуми и ние очакваме собственика, ние нямаме документация – не знаем какво количество са, не знаем какви кодове отпадъци са. Те са собственост на друго лице. Предишният ползвател на площадката е „Еко Инвест север“, мисля че  ЕООД, но не съм сигурна дали е ЕООД. Относно това, дали сме ги уведомявали да дойдат и да си приберат нещата, защото вече договорът с тях е приключил, мога да кажа, че те са присъствали и имат описа от документацията и част от нещата, които са от описа те са си ги взели. Те са си взели: коли, два офис фургона. Оставиха само всъщност тези отпадъци, имаше автомобилни гуми. В какво количество са те, нямаме документи за тях, те са били в документите на  „Еко Инвест север“, но на око, всичко което сме описали е на око и беше около 15-20 тона. Имахме оферта от фирма, която се съгласи да бъдат премахнати тези чужди отпадъци и офертата беше 600 лв. на тон. Грубо изчислено, от тази площадка трябва да бъдат премахнати, като опис сме ги направили 3 хил. кубични метра, но  като тонаж, понеже те са такива – плътни, може да излезе много голям тонажа и да кажем, да става въпрос за левова равностойност дори и над 100 хил. лева. Никой не може да каже, защото нямаме данни за количествата. Това, след като се наложи ние да го правим, тогава ще разберем за какви количества става въпрос. В бюджета за 2021 г. Община Попово няма предвидени такива  средства, за премахване на чужди отпадъци от собствената им площадка, защото очакваме собственикът да си ги вземе.  Възможно е за следващата година да се предвидят такива средства – за премахване на чужди вещи. Предвидено е да се предвиди такова перо. В случай, че  „Еко Инвест север“ не си оправят нещата, ще бъде предвидено в бюджета за разходите. Дали сме отправяли към тях, някакви писма, искания, нот. покани за премахване на тези отпадъци, мога да кажа, че с това се занимаваше юридическият отдел, но доколкото знам са писани писма, присъствали са на описа, връчено им е и въпреки това, тези неща стоят там. По т.3 от предписанието, да представим в РИОСВ – Шумен налични документи, бихме могли да предоставим документацията, която изискват, но не и за толкова кратък период. Значи, тези количества, дори всичко да имахме: да имахме пари, да имахме организация, за този срок то е невъзможно в технологично време, да се натоварят  отпадъците някъде и да се предадат и като бележки да се изпратят. Просто е невъзможно. За това да бъде извършено, е необходим минимум един месец за товарене, транспортиране. Това е минимум, ако организацията е изключително стройна. Сметосъбирането е за всички населени места на Община Попово – 34 села плюс града с квартали. Събота и неделя, само за двата почивни дни, понеже сметосъбиращата фирма почива, особено сега лятото става така, че има контейнери, където просто преливат – това е за два дни. Абсолютно невъзможно е преустановяване на такава дейност от страна на Община Попово. Няма как да се случи. Ще стане екологична криза. В момента на проверката, ние там само претоварваме, ние не приемаме отпадъци и от миналата година от лятото, тече процедура за да имаме документ за разрешение, който вече е факт- имаме го. Наложи се да минем през всички възможни процедури, при  положение, че там на тази площадка е имало издадено разрешение, като са минали само през една процедура, а всъщност ние минахме през такива срокове, допълнителни въпроси, като последното писмо, което ни беше изискано от РИОСВ, като информация беше, цитирам едната точка „..дали разстоянието е 841 м. или 1000 м.“, а всъщност и двете разстояния са верни, защото нашето обяснение е, че едното разстояние беше от границата на имота до най-близката сграда, а другото беше от самата сграда, където се претоварва до най близката. Значи и двете са верни. Другото беше, че имахме допусната една сумарна грешка. То се виждаше, че е просто някакъв пропуск и за това писмо, около 40 дни течеше процедурата за изясняване. С цитираната фирма договорните отношения продължиха, някъде около година и половина. Договорът беше прекратен за виновно неизпълнение на подписания договор. Договорът не е прекратен по взаимно съгласие. Прекрати го Община Попово, защото не беше доволна от изпълнението. Фирмата „Еко Инвест север“ имаха разрешение за тази площадка за дейности с отпадъци. Те са частна фирма. След прекратяване на договора между Община Попово и  „Еко Инвест север“ ЕООД , Община Попово започна да претоварва смесените битови отпадъци на площадката в оторизираните поземлени имоти, мисля че от м. януари. През осми месец това продължава без разрешение, защото през цялото време процедурата за разрешение течеше. Относно основанието, на което е извършвано това разтоварване на отпадъците, не мога да отговоря на този въпрос, защото  лично аз не съм запозната в случая -  не съм юрист. Еколог съм на общината, но специално за този документ не мога да отговоря. При мен не знам да има такова нещо. В протокола няма предписание за преустановяване събирането на смесен вид отпадъци, но дефакто, това което е написано означава същото. Основния мотив на общината, въз основа на който решава да съхранява там отпадъци е, че сметосъбиращата техника, има капацитет да кажем 3 тона, 4 тона, 5 тона, като събира контейнерите. Значи, тези малките камиони няма как да отидат до сепариращата инсталация, защото те трябва да бъдат (камионите) или 15 на брой, или трябва да работят денонощно и пак няма как да се случва. Значи, единственият начин, за да можем ние да сметосъбираме, а няма как да оставим 35 населени места без сметосъбиране, е да ги претоварим на по-голям камион. Няма как да стане. Това е безпредметно да го коментираме. Тези километри, няма как да се минат - по три курса на ден се правят по сметосъбирането. В реална физическа невъзможност е да се извърши това. Относно това, дали е искано удължаване на  сроковете по предписанията, дали е искано от страна на Община Попово, нямам информация.

 

А.. Д.: Нямам въпроси към свидетеля.

Отв. П.: Нямам въпроси към свидетеля.

Отв. Й.: Нямам въпроси към свидетеля.

 

Свидетелят е освободен от присъствие в залата.

 

А.. Д.: Не соча нови доказателства.

Отв. П.: Нямам искане по доказателствата.

Отв. Й.: Не соча нови доказателства.

 

С оглед становищата на страните, че няма да сочат други доказателства, съдът счете делото за изяснено от фактическа страна при така събраните доказателства, поради което

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ПРИКЛЮЧВА производството по събиране на доказателствата.

ДАВА ХОД на устните състезания.

 

А.. Д.: Уважаема г-жо Председател, моля след като се запозная с обобщения протокол, да ми дадете възможност за представяне на писмена защита по делото. Моля от страна на Община Попово, да приемете жалбата за основателна и доказана. Задължителни предписания, съгласно констативен протокол от 13.05.2021 г. са неправилни, необосновани и незаконосъобразни. Събраните писмени и гласни доказателства сочат, че би следвало да бъде уважена жалбата на общината, с оглед изложените съображения във връзка с управление на отпадъците по закон. В този смисъл Ви моля за решение. Ще се възползваме от писмено становище, съобразно Вашите указания.   

 

Въпрос на съда към ответниците: Кои точно конкретни норми на Закона за управление за отпадъците, като органи считате, че не са били спазени и сте дали Вашите предписания?

 

Отв. П.: На първо място чл. 35, ал. 1 и ал. 2, регламентират дейностите с отпадъци, относно исканите разрешителни, регистрационни разрешителни, регистрационни документи по реда на ЗООС и комплексно разрешително. Смятам, че чл. 35 не е спазен, защото реално Община Попово извършва дейности с отпадъци на площадка, за която няма надлежно издадено разрешително на оператор.

 

Въпрос на съда към ответниците: На кое основание давате предписание по т.1 по т.2 и по т. 3?

 

Отв. П.: Относно третото предписание, че  чл. 119 (ал. 6 – ако не ме лъже паметта) от ЗООС регламентира, че за непредставени при проверката документи, следва същите да се представят в 7-дневен срок от проверката. Това е основанието за предписанието. Относно прекратяването на дейността е неспазено изискването на чл. 35. По т. 2 е неспазено изискването на чл. 35 и по т. 1 пак е неспазен чл. 35. Моля, да ми бъде даден срок за представяне на писмена защита.

 

Отв. Й.: Моля, да ми бъде даден срок за представяне на писмена защита.  

 

С оглед становищата на страните, съдът намира, че следва да бъде дадена възможност на всяка една от страните да представят писмени защити, поради което

                                               ОПРЕДЕЛИ:

 

Дава възможност на страните по делото в 7-дневен срок от днес да представят писмени защити, като след представяне на писмената защита на всяка от страните, същата да бъде предоставена на ответната страна, която в същия 7-дневен срок може да изготви становище, относно становището на другата страна.  

 

Съдът счете делото за изяснено и обяви устните състезания за приключени.

Съдът обяви, че в законния срок  ще се произнесе със съдебен акт.

 

ПРОТОКОЛЪТ изготвен в съдебно заседание, което приключи в 15:05 часа

           

                       

Председател:

 

 

Секретар: