П Р О Т О К О Л
Година 2021 Град
Търговище
Административен съд
ІV състав
на
четвърти юни Година 2021
В
публично съдебно заседание в следния състав:
Председател: Албена Стефанова
Секретар С. И.
Сложи
за разглеждане докладваното от Председателя
АХ дело номер 94 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 11:14 часа се явиха:
Оспорващата А.И.Ш., редовно
призована не се явява. За нея се явява а.. С.А. ***, надлежно упълномощен и
приет от съда.
Ответникът по оспорването
Директор на Дирекция „Социално подпомагане“- гр. Омуртаг, редовно призован се
явява лично, а именно – С. А. К..
По
даване ход на делото:
А.. А.: Да се даде ход на делото.
Ответникът
К.а: Да се даде ход на делото.
Съдът намира, че страните са
редовно призовани, производството е допустимо и
няма процесуални пречки за даване ход на делото, поради което.
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.
Предоставя се възможност за становища по
жалбата и по проекто-доклада.
А.. А.: Поддържам жалбата. Запознат съм с проекто-доклада по делото. Не
се оспорват размерите на диференцирания минимален доход и на средномесечния
доход. Те са така, както са отразени в социалните доклади по заповедите. Не се
оспорват тези обстоятелства. Не се спори, че сумите, посочени в оспорената
заповед са реално получени. Не се спори, че е получавана помощ от Община
Антоново. Всички приемни родители получават такава помощ.
Ответникът Кирилова: Запозната съм с проекто-доклада. Нямам
възражения по същия. По жалбата ще изразя становище по съществото на
спора.
С оглед
становищата на страните съдът намира, че следва да пристъпи към доклад по
делото, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
Допълва съобщения на страните с
Определение № 179/13.05.2021 г. доклад по делото, като не се спори
относно размерите на диференцираните минимални доходи за
отопление и относно размерите на
средномесечните доходи на оспорващата, така, както са отразени в социалните
доклади изготвени в производствата
по посочените заповеди: Заповед №
ЗСП/Д-Т-О/3382 от 07.11.2017 г., в Заповед № ЗСП/Д-Т-О/2416 от 02.10.2018 г., в
Заповед № ЗСП/Д-Т-О/2607 от 03.10.2019 г. и Заповед № ЗСП/Д-Т-О/1100 от 04.09.2020
г.. Не се спори относно обстоятелствата, че А.И.Ш. реално е получила сумите
отразени в оспорената заповед, така както са посочени за съответните
отоплителни сезони, а именно за отоплителен сезон 2017-2018 г. в размер на
365,1 лв.; за отоплителен сезон 2018-2019 г. в размер на 374.15 лв.; за
отоплителен сезон 2019-2020 г. в размер на 465.9 лв. и за отоплителен сезон
2020-2021 г. в размер на 495.8 лв.. Не се спори относно обстоятелството, че
оспорващата А.И.Ш. е получила реално
помощ от Община Антоново.
Обявява за окончателен в останалата му
част проекто-доклада, съобщен на страните с Определение № 179
от 13.05.2021 г. на Административен съд – Търговище.
Докладва представените писмени документи с
придружителни писма: с вх. № 903/27.04.2021 г., с вх. № 960/10.05.2021 г. и с вх. № 1082/26.05.2021 г. на Адм.
съд- Търговище.
Предоставя се възможност за становища и искания по доказателствата.
А.. А.: Да се приеме административната преписка.
Ответникът К.: Да се приемат
доказателствата по делото.
Съдът намира, че
за изясняване на делото от фактическа страна, следва да бъдат приети всички
документи по административната преписка, както и допълнително представените от
страните писмени документи, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
Приема и прилага като писмени доказателства по делото:
всички документи по административната преписка по опис, постъпила с
придружително писмо с вх. № 793/15.04.2021 г. на Административен съд-
Търговище, находяща се на долната корица на делото, съдържаща 35 листа от стр.1
до стр.29, както и приложенията представени от Директора на РД „СП“, постъпили с
писмо с вх. № 903/27.04.2021 г., а именно: Писмо с изх. № 30-25099
#2/23.03.2021 г., издадено от директора на РДСП- Търговище, известие за доставяне
с № ИД PS 7700 00NJXK I; постъпилите към делото с
придружително писмо с вх. №960/10.05.20201 г: Писмо с изх. №
9100-0259/28.11.2018 г. на Агенция за социално подпомагане, Решение №
833/22.11.2018 г. на Министерски съвет, както и
постъпилите с писмо с вх. № 1082/26.05.2021 г. на Адм. съд- Търговище:
Заповед № 2501 РД01-0227 от 07.12.2018 г. на Директора на ДСП- гр. Омуртаг и списък
за изплащане на еднократна финансова подкрепа в размер на 100 лв. на лица и
семейства, на които е отпусната целева помощ за отопление за отоплителен сезон
2018/2019 г. по Наредба № РД 07-5 от 2008 г.
А.. А.: Оттегляме искането, направено с жалбата за
допускане до разпит на свидетел в условията на довеждане. Не соча нови
доказателства.
Ответникът Кирилова: Нямам искане по доказателствата.
С оглед становищата на страните, че няма
да сочат други доказателства, съдът счете делото за изяснено от фактическа
страна при така събраните, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИКЛЮЧВА производството по събиране на
доказателствата.
ДАВА ХОД на устните състезания.
А.. А.: Уважаема г-жо Председател, бих искал да посоча едно
съществено процесуално нарушение при извършване на проверката при изготвяне на
констативния протокол, както и в самата заповед, където се цитира една правна
норма, която не съществува в правния мир. Цитира се чл. 50 от Закона за закрила
на детето (ЗЗД), въз основа на който са получени тези помощи от Община
Антоново. Такъв член в този закон няма. Законът приключва (доколкото си
спомням) с чл. 46 или чл. 47. Това е процесуалното нарушение. По същество
считам, че недобросъвестността на едно лице не би следвало да се предполага, а
трябва да бъде доказана от административния орган, а в хода на настоящата
административна проверка, съответно и издадената въз основа на нея и заповед за
възстановяване на сума, такава недобросъвестност от страна на доверителката ми
- А.Ш. не е доказана. Следва да
посоча, че в своята константна практика
Върховният административен съд е приел, че недобросъвестно лице е което
знае или предполага, че няма право да получи съответното плащане. Това са хора,
които гледат, в качеството си на приемни родители чужди деца и те няма как сами
по своя инициатива, да тръгнат да подават
подобни молби. Във връзка с оттеглянето на искането ни за разпит на свидетели,
искам да кажа, че служител от Дирекция „Социално подпомагане“ ги е подсетил да
си подадат и молбата за подобно подпомагане за отопление на деца. Моля да
отмените процесната заповед като незаконосъобразна, както и да ни присъдите направените
по делото разноски.
Ответникът Кирилова: Уважаема г-жо Председател, г-жа А.И.Ш. в качеството си на
приемен родител, подава заявление-декларация за подпомагане с целева помощ за
отопление през 2017 г., 2018 г., 2019 г. и 2020 г. за детето А. С.. В раздел 5 е
декларирано, че за предходните 6 месеца единствения доход е 40 лв., които са получени за настаненото
дете, по реда на семейните помощи за деца, като за верността е положила и
подписа си. Не са декларирани доходите, получени от Община Антоново, които би
следвало да се вземат предвид при изчисляване на правото на подпомагане и предвид които семейството нямаше да
отговаря на условията на чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД-07-5/2008 г.. От изготвените социални
доклади е направена преценка на правото, като доходите за предходните 6 месеца,
служителите са взели предвид единствено получаваните семейни помощи в размер на
40 лв. месечно. За определяне правото на подпомагане на детето А. С. е
определен диференциран доход за отопление в размер на 168.51 лв. и средно
месечен доход в размер на 40 лв. Съответно социалните работници правят
предложение за отпускане на помощта. Във връзка с това са издадени заповеди за
подпомагане при така направеното предложение в социалния доклад, с което е отпусната целевата помощ. Във връзка с
постъпил сигнал е издадена заповед за извършване на проверка, с цел
установяване правомерността на получените помощи. Социалният работник е
установил, че в заявлението, г-жа А.Ш. в раздел 5, некоректно декларира
доходите си за предходните 6 месеца. Изискано е и е получено удостоверение от
Община Антоново, видно от което размерът на получените месечни помощи за
периода, който е необходим за определяне правото на подпомагане, са изплатени
средства за детето А. С.. От така направеното проучване, семейството е получило
семейни помощи в размер на 40 лв. и помощи, отпуснати по реда на чл. 50 от
Правилника за прилагане на Закона за закрила на детето (ППЗЗД). Установено е,
че средно месечният доход на семейството е над допустимия доход за отопление,
който е определен с Наредбата. Съгласно чл. 50, ал. 2 от ППЗЗД, средствата за
отглеждане на приемно дете се предоставят от общината или от Дирекция „Социално
подпомагане“, с което приемното семейството е сключило договор по реда на чл.
27, ал. 5 от ЗЗД. Тук в конкретната ситуация Община Антоново е сключила договор
с приемния родител, предвид което е следвало този родител да предостави
документ за получения доход. В конкретната хипотеза, преценката на правото е неправилна и
незаконосъобразна, тъй като средно месечният доход, получен за детето А. за
предходните 6 месеца преди подаване на заявлението е по висок от диференцираният
минимален доход, който е 187.50 лв., т.е.
не отговаря на изискването на чл. 2, ал. 1 от Наредба РД-07-5/2008 г. При така
установените факти и обстоятелства, а именно наличие на неправомерно получени
целеви помощи е издадена Заповед № Д_Т_О-ВС-14/22.02.2021 г., с което е наредено на г-жа А.Ш. да
възстанови неправомерно получените помощи, отпуснати със заповедите в размер на
1800.95 лв.. Предвид гореизложеното, моля да постановите решение, с което да
потвърдите като законосъобразна Заповед № Д_Т_О-ВС-14/22.02.2021 г. на директора на ДСП-Омуртаг като
правилна и законосъобразна.
Съдът счете
делото за изяснено и обяви устните състезания за приключени.
Съдът обяви, че
в законния срок ще се произнесе със
съдебен акт.
ПРОТОКОЛЪТ
изготвен в съдебно заседание, което приключи в 11:27 часа
Председател:
Секретар: