П Р О Т О К О Л
Година 2021 Град
Търговище
Административен съд
ІV състав
на
четвърти юни Година 2021
В
публично съдебно заседание в следния състав:
Председател: Албена Стефанова
Секретар С. И.
Сложи
за разглеждане докладваното от Председателя
АХ дело номер 90 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 11:00 часа се явиха:
Оспорващата И.Б.В., редовно
призована не се явява. За нея се явява а.. С.А. ***, надлежно упълномощен и
приет от съда.
Ответникът по оспорването
Директор на Дирекция „Социално подпомагане“- гр. Омуртаг, редовно призован се
явява лично, а именно – С. А. К..
По
даване ход на делото:
А.. А.: Да се даде ход на делото.
Ответникът
К.: Да се даде ход на делото.
Съдът намира, че страните са
редовно призовани, производството е допустимо и
няма процесуални пречки за даване ход на делото, поради което.
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.
Предоставя се възможност за становища по
жалбата и по проекто-доклада.
А.. А.: Поддържам жалбата. Запознат съм с проекто-доклада. Не се
оспорват размерите на диференцирания минимален доход и на средномесечния доход.
Те са така, както са отразени в социалните доклади по заповедите. Не се
оспорват тези обстоятелства. Не се спори, че сумите, посочени в оспорената
заповед са реално получени. Не се спори, че е получавана помощ от Община Антоново.
Всички приемни родители получават такава помощ.
Ответникът К.: Нямам какво да добавя по проекто-доклада. Нямам
възражения по същия. По жалбата ще изразя становище по съществото на
спора.
С оглед
становищата на страните съдът намира, че следва да пристъпи към доклад по
делото, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
Допълва съобщения на страните с
Определение № 178/13.05.2021 г. доклад по делото, като не се спори
относно размерите на диференцираните минимални доходи за
отопление и относно размерите на
средномесечните доходи на оспорващата, така, както са отразени в социалните
доклади в производствата по посочените заповеди: Заповед № ЗСП/Д-Т-О/2790
от 02.11.2018 г., в Заповед № ЗСП/Д-Т-О/1430 от 04.09.2019 г. и в Заповед №
ЗСП/Д-Т-О/817 от 04.08.2020 г., и така както са отразени в социалните доклади
по. Не се спори относно обстоятелствата, че И.Б.В. е получила като размер на
помощ за отопление за отоплителен сезон 2018-2019 г.- сумата в размер на 474.15
лв.; за отоплителен сезон 2019-2020 г. размер на целева помощ за отопление- сумата
в размер на 465.9 лв. и за отоплителен сезон 2020-2021 г. размер на целева
помощ за отопление- сумата в размер на 495.8 лв. Не се спори и относно
обстоятелството, че И.Б.В. е получила реално помощ от Община Антоново.
Обявява за окончателен в останалата му
част проекто-доклада, съобщен на страните с Определение № 178
от 13.05.2021 г. на Административен съд – Търговище.
Докладва представените писмени документи с
придружителни писма с вх. № 901/27.04.2021 г. и с вх. № 957/10.05.2021 г. на
Адм. съд – Търговище.
Предоставя се възможност за становища и искания по доказателствата.
А.. А.: Да се приеме административната преписка.
Ответникът Кирилова: Да се приемат
доказателствата по делото.
Съдът намира, че
за изясняване на делото от фактическа страна, следва да бъдат приети всички
документи по административната преписка, както и допълнително представените от
страните писмени документи, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
Приема и прилага като писмени доказателства по делото:
всички документи по административната преписка по опис, постъпила с
придружително писмо с вх. № 789/15.04.2021 г. на Административен съд-
Търговище, находяща се на долната корица на делото, съдържаща 29 листа от стр.1
до стр.29, както и приложенията представени от Директора на РД „СП“, постъпили с
писмо с вх. № 901/27.04.2021 г., а именно: Писмо с изх. № 25-24-00-0186/23.03.2021 г.,
издадено от директора на РДСП- Търговище, известие за доставяне с № ИД PS 7700 00МL17 А, както и постъпилите към делото с
придружително писмо с вх. №957/10.05.20201 г: Писмо с изх. №
9100-0259/28.11.2018 г. на Агенция за социално подпомагане, Решение №
833/22.11.2018 г. на Министерски съвет.
А.. А.: Оттегляме искането, направено с жалбата за
допускане до разпит на свидетел в условията на довеждане. Не соча нови
доказателства.
Ответникът К.: Нямам искане
по доказателствата.
С оглед становищата на страните, че няма
да сочат други доказателства, съдът счете делото за изяснено от фактическа
страна при така събраните, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИКЛЮЧВА производството по събиране на
доказателствата.
ДАВА ХОД на устните състезания.
А.. А.: Уважаема г-жо Председател, първо бих искал да соча едно
съществено процесуално нарушение при извършване на проверката при изготвяне на
констативния протокол, както и в самата заповед, където се цитира една правна
норма, която не съществува в правния мир. Цитира се чл. 50 от Закона за закрила
на детето (ЗЗД), въз основа на който са получени тези помощи от Община
Антоново. Такъв член в този закон няма. Законът приключва (доколкото си
спомням) с чл. 46 или чл. 47. Това е процесуалното нарушение. По същество
считам, че недобросъвестността на едно лице не би следвало да се предполага, а
трябва да бъде доказана от административния орган, а в хода на настоящата
административна проверка, съответно и издадената въз основа на нея и заповед за
възстановяване на сума, такава недобросъвестност от страна на И.В. не е
доказана. Следва да посоча, че в своята константна практика Върховният административен съд е приел, че
недобросъвестно лице е което знае или предполага, че няма право да получи
съответното плащане. Това са хора, които гледат, в качеството си на приемни
родители чужди деца и те няма как сами по своя инициатива, да тръгнат да
подават подобни молби. Във връзка с
това, че оттеглихме искането за свидетели, искам да кажа, че просто служител от
Дирекция „Социално подпомагане“ ги е подсетил да си подадат и те молба за
подобно подпомагане за отопление на деца. Моля да уважите жалбата ни, както и
да ни присъдите разноски.
Ответникът К.: Уважаема г-жо Председател, г-жа И.В. в качеството си на
приемен родител, подава заявление-декларация за подпомагане с целева помощ за
отопление през 2018 г., 2019 г. и 2020 г. за детето С. П., като в раздел 5 декларира, че за предходните 6 месеца като
доход - 40 лв., които са получени за настаненото дете, по реда на семейните
помощи за деца, като за верността е положила и подписа си. От изготвените
социални доклади е направена преценка на правото, като доходите за предходните
6 месеца, служителите са взели предвид единствено получаваните семейни помощи в
размер на 40 лв. месечно. За определяне правото на подпомагане на детето С. П. е определен диференциран доход за отопление в размер на
168.51 лв. и средно месечен доход в размер на 40 лв. Съответно социалните
работници правят предложение за отпускане на помощта. Във връзка с това са
издадени заповеди за подпомагане при така направеното предложение в социалния
доклад, с което е отпусната целевата помощ.
Във връзка с постъпил сигнал е издадена заповед за извършване на проверка, с
цел установяване правомерността на получените помощи. Социалният работник е
установил, че в горецитираното заявление, г-жа И.В. в раздел 5 некоректно
декларира доходите си за предходните 6 месеца. Изискано е и е получено удостоверение
от Община Антоново, видно от което размерът на получените месечни помощи за
периода, който е необходим за определяне правото на подпомагане, са изплатени
средства за детето С. П.. От така направеното проучване, семейството е получило
семейни помощи в размер на 40 лв. и помощи, отпуснати по реда на чл. 50 от
Правилника за прилагане на Закона за закрила на детето (ППЗЗД), през периода от
01.04.2018 г. до 30.06.2019 г. в размер на 262 лв. месечно и през периода от
01.07.2019 г. до 30.06.2020 г. в размер на 300 лв. месечно, или средно
месечният доход е над допустимия доход за отопление, който е определен с
Наредбата. Съгласно чл. 50, ал. 2 от ППЗЗД, средствата за отглеждане на приемно
дете се предоставят от общината или от Дирекция „Социално подпомагане“, с което
приемното семейството е сключило договор по реда на чл. 27, ал. 5 от ЗЗД. Тук в
конкретната ситуация Община Антоново е сключила договор с приемния родител,
предвид което е следвало този родител да предостави документ за получения
доход. В конкретната хипотеза,
преценката на правото е неправилна и незаконосъобразна, тъй като средно
месечният доход, получен за детето Симона за предходните 6 месеца преди
подаване на заявлението е 340 лв., а диференцираният минимален доход е 168.51
лв., т.е. не отговарят на изискването на чл. 2, ал. 1 от Наредба РД-07-5/2008
г. При така установените факти и обстоятелства, а именно наличие на
неправомерно получени целеви помощи е издадена Заповед № Д_Т_О-ВС-12/22.02.2021 г., с което е наредено на г-жа И.В. да
възстанови неправомерно получените помощи, отпуснати със Заповедите в размер на
1435.85 лв.. Предвид гореизложеното, моля да постановите решение, с което да
потвърдите като законосъобразна Заповед № Д_Т_О-ВС-12/22.02.2021 г. на директора на ДСП-Омуртаг като
правилна и законосъобразна.
Съдът счете
делото за изяснено и обяви устните състезания за приключени.
Съдът обяви, че
в законния срок ще се произнесе със
съдебен акт.
ПРОТОКОЛЪТ
изготвен в съдебно заседание, което приключи в 11:13 часа
Председател:
Секретар: