П Р О Т О К О Л
Година 2021 Град
Търговище
Административен съд
ІV състав
на
шестнадесети април Година 2021
В
публично съдебно заседание в следния състав:
Председател: Албена Стефанова
Секретар С. И.
Сложи
за разглеждане докладваното от Председателя
АХ дело номер 73 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 11:04 часа се явиха:
Оспорващият Х.Х.М., редовно
призован не се явява. За него се явява а..
Й.К. ***, надлежно упълномощен и приет от съда. Представя пълномощно.
Ответникът Началник на
Областен отдел "Автомобилна администрация", редовно призован не се
явява и не изпраща представител.
По
даване ход на делото:
А.. К.: Да се даде ход на делото.
Съдът намира, че страните са
редовно призовани, производството е допустимо и
няма процесуални пречки за даване ход на делото, поради което.
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО на второ четене, с оглед разпоредбата на чл. 142,
ал.1 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК в 11:04 часа.
Предоставя се възможност за становище по
жалбата и по проекто-доклада.
А.. К.: Поддържам жалбата. Запознат съм с
проекто-доклада по делото. Нямам възражения по същия.
Съдът намира, че следва да
пристъпи към доклад по делото, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
Обявява за окончателен проекто-доклада, съобщен на
страните с Определение на съда № 116 от
31.03.2021 г. на
Административен съд – Търговище.
Предоставя се възможност за становище по доказателствата.
А.. К.: Да се приеме административната преписка.
Съдът намира, че
за изясняване на делото от фактическа страна, следва да бъде приета преписката
по издаване на оспорената заповед, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
Приема и прилага като писмени доказателства по делото:
всички документи по административната преписка, находяща се на долната корица
на делото, а именно: Заповед № РД-01-43/23.01.2020 г. на Изп. директор на ИА
„Автомобилна администрация“, ЗППАМ № РД-14-855/05.03.2021 г. на Началник ОО
„АА“- гр. Търговище, АУАН №
286628/05.03.2021 г., два броя справки от база данни „Таксита“ на ИА
„Автомобилна администрация“ за вписване
на МПС по VIN/ Рама номер и по регистрационен номер, справка за МПС по регистрационен
номер – Т6764ВТ, обяснение от Х.Х.М..
А.. К.: Не соча
нови доказателства. Нямам
други доказателствени искания.
С оглед становището на процесуалния
представител на оспорващия, че няма да сочи други доказателства, съдът намира делото
за изяснено от фактическа страна при така събраните, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИКЛЮЧВА производството по събиране на
доказателствата.
ДАВА ХОД на устните състезания.
А.. К.: Уважаема г-жо
Председател, считам че оспореният административен акт- Заповед за прилагане на
принудителна административна мярка № РД-14-855/05.03.2021 г., издадена от Началник
на Областен отдел „Автомобилна администрация“-Търговище е издадена при
допуснати съществени процесуални нарушения, съответно считам, че по отношение
на нея са налице основанията, предвидени в чл. 146, т. 5 от АПК. Действително
административният орган от данните и от документите, които са приложени към
преписката, разполага със съответната материална и териториална компетентност в
рамките на заповедта, с която е
упълномощен от длъжностното лице, което предполага по закон, с правомощия да издаде
съответния акт. Има приложено упълномощаване, той разполага с такова. От
мотивната част на оспорения административен акт е видно, че административният
орган основно се е придържал към констатациите, съдържащи се в акта, който е
съставен на моя доверител за допуснати нарушения на Закона за автомобилните
превози (ЗАвтП). Аз считам, че в конкретния случай административният орган не е
съобразил важни законови разпоредби дотолкова, доколкото в ЗАвтП за разлика от
ЗДвП в съответния текст на чл. 189, ал. 2, който казва, че за редовно
съставените актове по ЗДвП имат доказателствена сила, актовете, които се
съставят по ЗАвтП не се ползват с такава доказателствена сила и констатациите,
които се намират в тях следва да бъдат доказани пред административния орган със съответните
доказателствени средства, които са допустими по АПК и съответно специалните
закони. Единствено към преписката има приложено едно обяснение от самия
жалбоподател, който е и участник в административното производство. Аз считам,
че и с оглед данните, които се намират в това обяснение, то противоречи или
съответно на моя доверител, когато е давал обяснение не са разяснени правата,
които той има, съгласно разпоредбата на чл. 48, ал. 1 от АПК, а именно, липсват
надлежно оформени документи, той да е запознат с правото си да откаже да даде
обяснения, защото виждаме, че тези обяснения по същество са самоуличаващи се,
освен в извършване на административно нарушение, още и на престъпление
дотолкова, че тези деяния са и криминализирани. Аз считам, че при липсата на
съответна доказателствена обезпеченост за разясняване на правата му, тези
обяснения не следва да бъдат ценени като годни такива, събрани по надлежния ред
по АПК и да могат те бъдат ползвани,
както от административния орган, така и от съда. Освен това считаме, че
мотивната част на заповедта за прилагане на ПАМ, разкрива и едно съществено
вътрешно противоречие и неяснота, дотолкова, че в една част от нея се твърди,
че жалбоподателят е извършил на същата дата, на същото място обществен превоз,
а по-надолу се пише, че този превоз е таксиметров превоз. При това положение,
административният орган не е съобразил съответните понятия, така както те са
дадени в Допълнителните разпоредби за различните видове превози, какво е
обществен превоз и какво е таксиметров превоз. Съответно, ако това той го беше
съобразил, те са съответно различни и приложимите хипотези и правната квалификация, която в случая трябваше да даде
по отношение на конкретните ПАМ,
дотолкова че за обществения превоз, ако приемем че такъв е, то приложимата ПАМ е
по чл. 106а, ал. 1, т.1, буква „а“. В случая, приложената мярка е по ал. 1, т.
1, буква „б“ и не е ясно защо, след като един път той приема, че превозът е
обществен и втори път, че е таксиметров, определя именно тази. Извън всичко
друго, практика трайна е, както и на Административен съд – Търговище, така и на
ВАС, когато се разглеждали подобни дела по обжалването на ПАМ, те са
констатирали едно много съществено процесуално нарушение, сочещо на липса на
мотиви, както и в конкретния случай, когато административният орган налага ПАМ
„отнемане“ и когато има и срок. В конкретния случай срокът, по който са
наложени административните мерки – временно спиране от движение на лек автомобил,
до отстраняване на нарушението, но не за повече от 12 месеца, чрез сваляне и
отнемане на 1 брой табела и временно отнемане на свидетелството за управление,
също за срок за не повече от 1 година, в тези случаи, административният орган
дължи безспорни мотиви, въз основа на какви конкретни факти и какво е
съобразил, за да наложи именно максималният по продължителност срок на действие
на ПАМ. В конкретния случай, никъде не
се съдържа дори индикация за подобни,
изложени, дължими мотиви в тази връзка от страна на административния орган. Всичко
това според мен, сочи на невъзможност съдът да проконтролира и да установи,
дали по този начин, така наложената ПАМ е съобразена с целите на закона, което
съответно е и едно от основанията по чл. 146, т. 5. С оглед на всичко изложено,
ще Ви помоля да постановите решение, с което оспорената Заповед за прилагане на принудителните
административни мерки да бъде отменена, като процесуално и материално
незаконосъобразна и необоснована и да се
присъдят на доверителят ми направените разноски. Моля за решение в този
смисъл.
Съдът счете
делото за изяснено и обяви устните състезания за приключени.
Съдът обяви, че
в законния срок ще се произнесе със
съдебен акт.
ПРОТОКОЛЪТ
изготвен в съдебно заседание, което приключи в 11:17 часа
Председател:
Секретар: