П Р О Т О К О Л
Година 2021
Град Търговище
Административен съд
I състав
на втори февруари Година
2021
В публично съдебно заседание в
следния състав:
Председател
Красимира Тодорова
Секретар Гергана Бачева
Сложи
за разглеждане докладваното от Председателя
АХ дело номер 2 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 09:30 часа в съдебната залата се
явиха:
За жалбоподателя Община Търговище, представлявана от кмета д-р Д. Д., редовно
призован – се явява ст. юрк. Н. Н., редовно упълномощена
от днес и приета от съда.
Ответникът Зам.-министър МРРБ и
ръководител на УО на ОПРР, редовно призован, не се явява. За него се явява адв. Д. Г. от САК, редовно упълномощена от днес и приета от
съда.
По даване ход на делото:
Юрк. Н.: Да се даде ход на делото.
Адв. Г.: Да се даде ход на
делото.
Съдът намира, че страните
са редовно призовани, производството е допустимо и няма процесуални пречки за
даване ход на делото, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
Докладва делото.
Делото е образувано по жалба на Община Търговище представлявана от д-р Д. Д. против Решение № РД-02-36-1741 от 11.12.2020 г. на Зам.министър
МРРБ и ръководител на УО на ОПРР, с което е наложена финансова корекция по
сигнал за нередност № BG16RFOP001 – 1.033-0001-С01, представляваща финансова
корекция по договор № BG16RFOP001 – 1.033-0001-С01-S-13/04.10.2017 г. с
изпълнител, “Ивелинстрой“ ЕООД на стойност
1 209 664,70 лв. по обособена позиция №1, с предмет „Основен ремонт и внедряване на мерки
за енергийна ефективност на ЦГД №7 „Снежанка“, гр.Търговище“ при провеждане на обществена поръчка „Основен
ремонт и внедряване на мерки за енергийна ефективност по проект „Обновяване и
модернизиране на общинската образователна инфраструктура“, осъществяван по ОПРР
2014-2020. В жалбата са изложени
подробни доводи за незаконосъобразност на акта. Моли за отмяната му.
Указано
е на административния орган, на основание чл. 170, ал. 1 от АПК, че може да
заяви становище по жалбата, както и че следва да установи съществуването на
фактическите основания, посочени в оспорения акт и изпълнението на законовите изисквания при издаването му.
Указано е на
жалбоподателя, на основание
чл. 154, ал. 1 от ГПК, субсидиарно приложим
съгласно чл. 144 от АПК, че
следва да установи фактите, на които основава своите искания, и от които би
черпил благоприятни последици.
Указано е на
страните, че до насроченото
съдебно заседание могат да представят писмен отговор и писмените доказателства,
с които разполагат и да посочат доказателствата, които искат да бъдат събрани.
На страните
е изпратено определение № 14 от 12.01.2021 г. на Административен съд-
Търговище.
Дава се възможност за
становища по жалбата и по доказателствата.
Юрк. Н.: Поддържам жалбата. Моля да се приеме преписката.
Адв. Г.: Оспорвам
жалбата. Да се приеме административната преписка. Представям и моля да приемете
Раздел V от
документацията за участие, тъй като на стр. 14, т. 2.3 е посочено оспореното
условие. Представям същото с цел допълване на административната преписка. По
делото е приложен друг раздел. Във връзка с определението на съда за насрочване
на делото, представям отговор на жалбата.
Юрк. Н.: Да
се приемат представените доказателства.
По направените искания по доказателствата, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
Приема
и прилага
като доказателства по дело документите, представени по опис с
административната преписка, постъпила с придружително
писмо с вх. № 17/06.01.2021 г. и находяща се задната
корица делото, съдържаща 89 стр., както и представените в днешното съдебно
заседание от административния орган: Раздел V от указания за
подготовката на офертите за участие в общ. поръчка по чл. 20, ал. 1, т.1, б.
„а“ от ЗОП.
Юрк. Н.: Нямам искания по доказателствата.
Адв. Г.: Нямам други доказателствени
искания.
Съдът счете делото за изяснено от
фактическа страна при така събраните доказателства, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИКЛЮЧВА производството по събиране на
доказателства.
ДАВА ХОД
ПО СЪЩЕСТВО.
Юрк. Н.: Уважаема госпожо Председател, моля
да отмените решението на зам.-министъра и управляващия органа ОПРР, с
което е приключен сигнал № 1542, регистриран в Регистъра на сигнали и
нередности с установяване на нередност чрез определяне на финансова корекция в
размер на 68 288, 99 лв. с ДДС, изчислена по пропорционалния подход,
представляваща 5% от стойността на верифицирани и платени суми по договор с „Ивелинстрой“
ЕООД по обособена позиция 1 като незаконосъобразно и неправилно, постановено в
разрез с материалния закон и административнопроизводствените
правила. В конкретния случай възложителят е поставил като критерий за подбор
всеки участник да представи удостоверение за вписване в Централния
професионален регистър на строителя (ЦПРС), съгласно Закона за камарата на строителите
(ЗКС) за изпълнение на строежи от предмета на поръчката по обособена позиция 1
за 1 група, 4 категория. С оглед изискването на чл. 59, ал. 6 от ЗОП посочената
регистрация попада в изключението на тази разпоредба, с оглед разпоредбата на
чл. 3, ал. 2 от ЗКС, съгласно която строителите следва да са вписани в ЦПРС. В
конкретния случай е необходима регистрация, съгласно ЦПРС и се прилага
изключението посочено в разпоредбата на чл. 59, ал. 6 от ЗОП, а именно това,
което е посочил и възложителят в документацията за участие, че при участие на
обединение, което не е юридическо лице, изискването за регистрация се доказва
от обединение, като всеки един участник в обединението, който ще извършва
строителна дейност, съобразно разпределението на участието на лицата по
договора за създаване на обединението. Подробни мотиви съм изложила в жалбата.
Моля да приемете списък на разноските. Претендираме за заплащане на юрисконсултско възнаграждение, съгласно Наредбата за заплащането
на правната помощ.
Адв. Г.: Уважаеми
Административен съдия, моля да отхвърлите жалбата като неоснователна и да
оставите в сила обжалваното решение. Административният орган правилно е
приложил материалния закон, като е установил, че е налице ограничително
изискване, а именно изискването когато е налице обединение, което не е
юридическо лице, всеки един от участниците му, който да извършва строителство
да е вписан в ЦПРС. Това изискване противоречи на чл. 3, ал. 3 от ЗКС, който е
специален закон и съгласно който такава регистрация е необходима за поне единия
от участниците от обединението, тъй като идеята и смисълът на обединението е да
се обединят участници, които самостоятелно нямат достатъчен ресурс да участват
в обществената поръчка. Моля да вземете предвид и практиката на ВАС: Адм. дело № 4035/2020 г., Адм.
дело № 7898/2020 г. и Адм. дело № 9375/2020 г. Моля
на доверителя ми да бъдат присъдени разноски. Представям списък с разноски. Ще
Ви помоля за срок за писмени бележки.
Съдът дава 7-дневен срок на страните за
представяне на писмени бележки.
Съдът счете делото за изяснено и обяви, че
в законния срок ще се произнесе със
съдебен акт.
ПРОТОКОЛЪТ изготвен в съдебно заседание, което
приключи в 09:38 часа.
Председател:
Секретар: