П Р О Т О К О Л
Година 2020
Град Търговище
Административен съд
I състав
на четвърти
септември Година 2020
В
публично съдебно заседание в следния състав:
Председател
Красимира Тодорова
Секретар Гергана Бачева
Сложи за разглеждане
докладваното от Председателя
АХ дело номер 151 по описа за 2020 година.
На именното повикване 09:40 часа в съдебната залата се
явиха:
Жалбоподателят З.Е.П., редовно призован – не се явява. Представлява се от а..
А.М., редовно упълномощен и приет от съда.
Ответникът Изп. директор на ДФ
„Земеделие“ гр. София, редовно призован, не се явява. За него се явява ст. ю.. М.
А., редовно упълномощена от преди и приета от съда.
По даване ход на делото:
А.. М.: Да се даде ход на
делото.
Ю.. А.: Да се даде ход на делото.
Съдът намира, че страните са редовно призовани,
производството е допустимо и няма процесуални пречки за даване ход на делото, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА
ХОД НА ДЕЛОТО
Докладва
делото.
Делото е образувано по жалба на З.Е.П.
***, чрез а.. А.М., против Заповед №
03-РД/6969# от 24.04.2020 г., издадена от
изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“
–гр.София. Жалбоподателката излага доводи, че при издаването на процесния акт са
нарушени
административнопроизводствените правила и материалния закон. Претендира
нищожност на акта.
На страните е изпратено определение № 262
от 10.08.2020г. на Административен съд- Търговище.
Дава се възможност за
становища по жалбата и по доказателствата.
А.. М.:
Поддържам
жалбата. Моля, да се приемат писмените
доказателства. Направили сме едно единствено доказателствено искане, относно
прилагането на преписката по Адм. дело № 23/2018 г. на настоящия съд.
Ю.. А.: Оспорвам изцяло така подадената жалба. Считам, че издаденият
административен акт е законосъобразен. Да се приеме цялата административна преписка.
По направените искания по доказателствата, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
Приема и прилага като доказателства по дело: административната преписка, постъпила с придружително писмо с вх. № 1332/07.08.2020 г. на Адм. съд- Търговище, съдържаща 13 листа,
Приема и приобщава
към настоящото дело
Адм. дело № 23/2018 г. по описа на Административен съд-Търговище, ведно с
приложените по същото писмени доказателства с приложеното към него Адм. дело №
7908/2018 г. по описа на ВАС.
А.. М.: Нямам други искания.
Ю.. А.:
Нямам други доказателствени искания.
Съдът счете делото за изяснено от фактическа страна при така
събраните доказателства, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИКЛЮЧВА производството по събиране на доказателства.
ДАВА ХОД ПО СЪЩЕСТВО.
А.. М.: Уважаема госпожо Председател, постарал съм се достатъчно подробно да
изложа съображенията, които имам относно незаконосъобразността на оспорения индивидуален
административен акт в самата жалба. Съвсем накратко искам да Ви обърна внимание
върху следното. Това е единственият случай от делата, които водих по въпросната
мярка, при който самият ДФЗ при предварителната оценка е отразил 56 точки, т.е.
няма несъответствие. При всички останали случаи, на които съм попадал или с
които съм се занимавал становището на ДФЗ по тази мярка и съответно точките,
които са били предоставени съответстваха на това, което е описано в
окончателния индивидуален административен акт. Както съм изложил в жалбата, а и
видно от доказателствата по въпросното административно дело № 23/2018 г. на
настоящия съд, беше назначена неоспорена експертиза, която по безспорен начин
установи колко точки следва да бъдат присъдени на проекта и съответно
Административен съд се произнесе по този материално-правен въпрос. При
предишната кореспонденция между доверителката ми и ДФЗ и кореспонденцията,
предхождаща издаването на настоящия акт, ДФЗ не посочва конкретен акт и
конкретен орган, от който очаква да бъде издаден различен документ, свързан с
обстоятелствата, които следва да се установяват от това, което вече е
представено по преписката. Претендирам разноски, съгласно списък, който
представям в днешно съдебно заседание.
Ю.. А.: Уважаема г-жо Председател, считам, че жалбата е
неоснователна и недоказана. Единственият въпрос в делото е правен, тъй като
след връщане на административната преписка в административния орган и след
влизане в сила на Решение № 47/27.04.2018 г. по Адм. дело № 23/2018 г.
административният орган, с оглед спазване на Наредба № 9 от 21.03.2015 г.,
съгласно Приложение № 8 към чл. 32, ал. 1, т. 4 е споменато, че гратисният
период за въвеждане на стандартите за качествено сурово мляко е до 31.12.2016
г. Въпреки че Върховният съд в решението си казва, че тези стандарти не трябва
да се прилагат само за производство на мляко, тъй като в критерия по т. 9.1 е
посочено, че се отнася за проект с инвестиции и дейности, осигуряващи опазване
на компонентите на околната среда и/или инвестиции, осигуряващи съответствие на
стопанството с изискванията на стандартите на ЕС, т.е. тук ВАС е казал, че
земеделският стопанин не би трябвало да се ограничава по отношение на
стандартите по производство на мляко, а е приел, че може би трябвало да получи
точки ако отговаря на други стандарти на ЕС. След връщане на преписката
административният орган е изпратил писмо до жалбоподателя и е поискал
документи, с които да докаже, че тези стандарти са били покрити до указания
срок по Приложение № 8. Такива документи не са били представени и за това не са
определени точки по критерий № 9.1 от административния орган. В самата заповед
на стр. 4 е цитирано, че трябва да се представи становище от БАБХ, от което да
е видно кои от предвидените инвестиции и проекти са насочени към постигане на
стандартите на ЕС. За да бъдат признати точки по критерий № 9.1, тези стандарти
би трябвало тези стандарти да са постигнати н този период. Също така и към настоящия момент такова становище и
документи, които да показват достигането на стандартите не са представени от
жалбоподателя. Считам, че административният орган правилно е определил точките
по критерия по Приложение № 8 от Наредба № 9. По отношение за разноските по
делото, претендираме юрисконсултско възнаграждение в минимален размер, като
правя възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение. Считам, че
веднъж правният спор е бил разгледан от съда. Единственият правен спор до
момента е дали след връщане на преписката жалбоподателят е трябвало да
представи документ за постигане на тези стандарти. Относно съдебна практика в
това отношение, представям на съда едно решение на Административен съд-Добрич
по Адм. дело № 291/2018 г. по аналогичен случай, където бенефициентът не е
представил такива документи и фондът не е признал точки по критерий 9.1 от
Приложение № 7
А.. М. (реплика): Моля съдът да обърне внимание на
обстоятелството, че съгласно изискванията от Приложение № 7 от приложимата
наредба, законодателят е предвидил алтернативност, не кумулативност на
съответните критерии по въпросната точка 9.1, а именно или инвестициите са
насочени към опазване на компонентите на околната среда, или да са насочени към
спазване на някакви стандарти на ЕС,
което като цяло е свързано по-скоро с производството на сурово краве мляко, по
което съдът се е произнесъл, че трябва да одобряват проекти, свързани с
месодайни породи, а не само с млекодайни. Относно опазване компонентите на
околната среда, целият проект беше приложен по Адм. дело № 23/2018 г., както и становища
на БАБХ и на РИОСВ-Шумен, от които е видно, че и кои точно съоръжения в
животновъдната ферма, която се предвижда да се изгражда са свързани с опазване
на компонентите на околната среда. В предното дело беше представен целият
инвестиционен проект. Това е коментирано и в експертизата, и в съдебното
решение. Становище е представено от страна на БАБХ, те друго становище различно
от този формат не издават, а и от самия проект, което е коментирано в
експертизата са предвидени такива съоръжения, които опазват компонентите на
околната среда. Въпросът със спазване на стандартите на ЕС въобще не стои на
разглеждане. Този въпрос е решен и съответно дори и в настоящия индивидуален
административен акт не се сочи конкретен документ, различен от това, което вече
е представено. Не се сочи от кой орган и в какъв формат такъв документ трябва
да се представи.
Ю.. А. (дуплика): В т. 3 от Заповедта е посочено точно
какъв документ да се представи-„документ издаден от правоспособно лице,
производител на съответна инсталация, удостоверяващ наличието на технологии,
които водят до намаляването на емисиите, съгласно Регламент (ЕС) № 2015/1189 на
Комисията за прилагане на Директива 2009/125/ЕО на Европейския парламент по
отношение на изискванията за екопроектите…“. Тук би трябвало да има документ, с
който да се докаже, че след извършване на инвестицията ще се постигне
компонентите за опазване на околната среда.
Съдът счете делото за изяснено и обяви, че в законния срок ще се произнесе със съдебен акт.
ПРОТОКОЛЪТ изготвен в
съдебно заседание, което приключи в 09.55 часа.
Председател:
Секретар: