П Р О Т О К О Л
Година 2020
Град Търговище
Административен
съд
I касационен състав
на
втори юни Година
2020
В публично съдебно заседание в
следния състав:
Председател: Росица Цветкова
Членове:
Албена Стефанова Иванка Иванова
Секретар
Стоянка Иванова
Прокурор Николай
Казаков
Сложи
за разглеждане, докладваното от Председателя
КНАХД номер 37 по описа за 2020 година.
На
именното повикване в 10:00
часа се явиха:
Касаторът С.С.И.,
редовно призован, явява се лично и с адв. Ст. И. ***, редовно
упълномощен и приет от съда.
Ответникът Регионална
здравна инспекция - Търговище, редовно призован, се представлява от гл. юрк. П. А., редовно упълномощена от преди и прета от
съда.
За
Окръжна прокуратура гр.
Търговище, редовно призовани се явява Зам.-окръжен прокурор Николай Казаков.
По даване ход на делото:
Адв. И.: Да
се даде ход на делото.
Юрк. А.:
Да се даде ход на делото.
Прокурорът:
Да се даде ход на делото.
Съдът намира, че не са налице процесуални пречки за
даване ход на делото, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО и го докладва.
Докладва касационната жалба, както и
постъпилото на 28.05.2020 г. дъпълнение към жалбата.
Адв. И.:
Поддържам жалбата и допълнението към нея. Моля, да се приеме служебната бележка
представена с жалбата.
Юрк. А.:
Оспорвам жалбата. Нямам претенция по
приемане на доказателство.
Прокурорът: Жалбата
е допустима. Нямам искане по
доказателствата.
По направените
искания по доказателствата, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
Приема и прилага като доказателство по делото:
представената с касационната жалба служебна бележка за доходи от трудови
правоотношения на С.С.И..
Адв. И.:
Не соча други доказателства.
Юрк. А.:
Не соча нови доказателства.
Прокурорът: Нямам искане по доказателствата.
Съдът
счете делото за изяснено
от правна и фактическа страна, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД ПО СЪЩЕСТВО.
Адв. И.: Уважаеми Административни съдии, при даване
ход на делото казах, че поддържам депозираната жалба от 23.03.2020 г. и
допълнението към нея от 28.05.2020 година. Основният въпрос, който се разглежда
е законността на един индивидуален административен акт - дали е законен или не, това е легитимността на
органа, който го е издал. Още в съдебно заседание на 15.01 съм изказал
възражение, по което съдът не е взел становище в решението и в мотивите си,
дали органът издал това наказателно постановление има тази легитимност да го
издаде. Както съм отбелязал и в двете жалби, съгласно разпоредбите на Закона за
избор на народни представители и Правилника за приложението му, когато един
народен представител е легитимиран като кандидат да бъде избран за народен
представител, неговите правомощия по служебното положение, което е заемал се
прекратяват и той излиза в неплатен отпуск. Така, че при тази ситуация, той няма
вече легитимните правомощия каквито и да е актове да издава във връзка със службата, която е заемал. В
настоящия казус, народният представител- Венка Стоянова е възложил изпълняването на функциите на лице
от личния състав, където е работил. Изложил съм подробни съображения в жалбата,
че това не става с възлагане и не може да бъде направено от орган, който вече
не е легитимен, тъй като тя е в неплатен отпуск, няма тези правомощия.
Назначаването, както съм отбелязал в жалбите става чрез конкурс, проведен от
Министъра на здравеопазването по реда на Кодекса на труда. Нито е проведен такъв конкурс, нито има
издаден трудов договор на това лице, поради което аз считам, че той не е
легитимен, а оттам и издаденото
наказателно постановление е незаконосъобразно. Освен това, имах още едно
възражение за процесуалните нарушения, което също съм отбелязал в жалбата си, а
именно: На всички е известно, че постановленията на общото събрание на
наказателните колегии са задължителни при правоприлагане. В тази връзка Постановление
№ 10/28.09.1973 година на Пленума на Върховния съд изрично разпорежда, че
административните наказателни органи и съдилищата, следва
да събират данни за имотното състояние на нарушителя. Това не е
направено. Това безспорно се отразява и върху решението и върху преценката дали
случаят е маловажен. Като имаме предвид, че наложената глоба е 300 лева, а
съгласно представеното от мен доказателство за доходи на доверителя ми, то е
под минималната работна заплата, като се направят съответните удръжки, т.е., на
основание разпоредбата на чл. 446 от ГПК не могат да му се правят удръжки, така
че това решение е неприложимо. С оглед на всичките тези съображения, Ви моля да
отмените наказателното постановление, като ми присъдите и направените разноски.
Представям молба по чл. 80 от ГПК и пълномощно за тази инстанция. Моля Ви за
решение в този смисъл.
Юрк. А.: Уважаеми Административни съдии, считам жалбата
за неоснователна, а Решение №
21/14.02.2020 г. на Районен съд – Търговище за правилно и законосъобразно.
Същото е постановено, след като са събрани всички доказателства- писмени и
гласни, и тези поискани от административнонаказващия орган и тези поискани от
жалбоподателя. Считам, че не са налице пороци, както в наказателното
постановление, така и в решението на районния съд. По отношение претенциите на
колегата за легитимността на упълномощаване- тук не става въпрос за упълномощаване,
става въпрос за заповед за заместване. Съгласно Устройствения правилник на
Регионалните здравни инспекции, в самите Регионални здравни инспекции
съществува длъжността „заместник директор”, чиято роля е да подпомага директора
в изпълнение на неговите функции. В
случая директорът, преди да излезе в неплатен отпуск е издал заповед, с която е
възложил на заместник директора да изпълнява всички функции по чл. 9 от Устройствения правилник. На сайта на
Народното събрание ясно се вижда от кога е встъпила в длъжност г-жа Стоянова
като народен представител и това е датата 10.05. Оспорената от колегата заповед
е издадена на 09.05, така че считам, че е правилно и законосъобразно по този
начин да бъдат разрешени въпросите със заместването на отсъстващата. Провеждането
на конкурс за назначаване на директор на РЗИ е този, който посочи колегата, но
тук в случая не става въпрос за провеждане конкурс за избиране на нов директор,
а става въпрос за заместване. Д-р Стоянова е титуляр. Тя продължава да бъде
директор на РЗИ. Просто се намира в неплатен отпуск, за времето през което ще
изпълнява функциите на народен представител. Поради тази причина и заповедта е от
2017 година, и ще продължи да действа докато не бъдат прекратени правомощията
на настоящото Народно събрание или индивидуално нейните, поради някаква
причина. Що се отнася до имотното състояние, мога да кажа, че
административнонаказващият орган е наложил минималния размер на санкцията,
която по Закона за здравето е от 300 до 500 лева. Не приемам становището, че когато
доходът е прекалено нисък, това би следвало да мотивира прилагане на чл. 28 от
ЗАНН. Извършването на нарушение е доказано, отговорността на нарушителя също,
наложена е минималната санкция, която е възможния размер позволен от закона.
Считам, че решението е правилно и законосъобразно и ще помоля да го оставите в
сила.
Прокурорът: Уважаеми Административни съдии, считам че
жалбата е неоснователна. Районният съд е издал едно правилно и законосъобразно
решение. Относно възражението за минимални доходи, които предполагали
приложението на чл. 28 от ЗАНН, считам че е неоснователно, тъй като размерът на
доходите може да влияе единствено върху размера на наложеното административно
наказание. Относно легитимността на издаващия орган, считам че същият е бил легитимен
и в правото си да издава наказателни постановления по заместване. Считам, че
жалбата се явява неоснователна.
Адв. И. /реплика/: Позовавайки се на
цитирания чл. 28 от ЗАНН от колежката и наказващият орган, и районният съд не
са изложили никакви мотиви за да приемат, че не е налице чл. 28 от ЗАНН. Те
само са преповторили наказващата норма от Закона за здравето, без никакви
мотиви и съображения.
Юрк. А.: Нямам какво да кажа.
Прокурорът: Нямам какво да кажа.
Съдът счете делото за
изяснено и обяви, че в законния срок ще се произнесе с решение.
ПРОТОКОЛЪТ изготвен в
съдебно заседание, което приключи в 10:13 часа.
Председател:
Секретар: