П Р О Т О К О Л

Търговище, 27.02.2024 година

Административният съд - Търговище - III състав, в съдебно заседание на двадесет и седми февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия:

СТОЯН КОЛЕВ

при участието на секретаря Стоянка Иванова
и с участието на прокурора
сложи на разглеждане дело № 69 по описа за 2024 година
докладвано от съдията СТОЯН КОЛЕВ

На поименното повикване в 14:15 часа се явиха:

Жалбоподателят Л.Р.Р., редовно призован, не се явява. За същия се явява адвокат К.П., редовно упълномощена от преди и приета от съда.

Ответникът по жалбата Общинска избирателна комисия – Опака, редовно призовани се представляват от председателя на ОИК – Ф. Ф. и а. Р.Р..***, редовно упълномощен от преди и приет от съда.

Заинтересованата страна Движение за права и свободи – ДПС, редовно призовани, не изпращат представител.

Заинтересованата страна Г.Ю.А., редовно призован, не се явява и не изпраща представител.

По хода на делото:

А.. П.: Няма процесуални пречки да се даде ход на делото.

А.. Р.: Няма пречки да се даде ход на делото.

СЪДЪТ намира, че няма процесуални пречки за даване ход на делото, предвид разпоредбите на Изборния кодекс (ИК), предвиждащ бързина на производството и изключване на разпоредбите на ГПК и АПК със срочност при призоваване на страните по делото, поради което

ОПРЕДЕЛИ:

ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО И ДОКЛАДВА, че делото е образувано по жалбата на Л.Р.Р. *** против Решение № 77 от 30.10.2023 г. на ОИК Опака, както и поповод отмяната на Решение № 166 от 20.11. 2023 г. по Адм. дело № 223 по описа за 2023 г. на Адм. съд- Търговище с Решение № 1664 от 13.02.2024 г. на ВАС, като с последното, ВАС е върнал делото за разглеждане от друг състав, с указания относно разглеждане на спора.

С определение №253 от 23.02.2024 г., съдът е насрочил производството по делото. Указал е на страните доказателствената тежест, която носят за установяване на фактите и обстоятелствата релевантни за настоящия административно-правен спор.

Дава се възможност на страните за становища по жалбата и по доказателствата.

Адвокат П.: Поддържам жалбата на основанията които сме посочили. Да се приеме преписката по делото.

Адвокат Р.: Оспорваме жалбата. Ще се ползваме от административната преписка, която е представена още при предишното разглеждане на делото и от решенията, които са представени. Да се приеме преписката приложена по делото.

По направените искания по доказателствата, СЪДЪТ

О П Р Е Д Е Л И:

ПРИЕМА И ПРИЛАГА като доказателства по делото: преписката по приложеното Адм. дело № 223/2023 г. по описа на Адм. съд- Търговище, ведно със съдържащите се в същата доказателства, включително административна преписка по издаване на оспореното решение на ОИК-Опака, както и съдържащо преписката на Адм. дело № 11960/2023 г. по описа на ВАС.

По доказателствата:

СЪДЪТ докладва постъпила молба с вх. № 503/27.02.2024 г. от процесуалния представител на жалбоподателя, с която по реда на чл. 193, ал. 1 от ГПК оспорва протоколите от всички избирателни комисии на територията на ОИК- Опака по отношение верността на съдържанието, т.е. на отразените в същите обстоятелства, както и оспорва по отношение на верността на отразените обстоятелства на протокола на ОИК от 30.10.2023 година.

Адвокат Р.: Във връзка с така направеното искане считам, че същото е недопустимо по отношение на искането за откриване на производство по чл. 193 ГПК по отношение на всички протоколи от 12-те секции в СИК, тъй като такова искане и такива твърдения за нарушения не се съдържат в първоначалната жалба, която е подадена срещу Решението на ОИК, а съгласно правилата на ИК, производството по обжалване се развива само в тези параметри, които са посочени в жалбата против решението. В първоначалната жалба, която е подадена при предишното разглеждане, нямаме такова искане и нямаме такива твърдения с конкретно посочени доказателства за нарушение в останалите секции. Това е видно от решението на ВАС, който е посочил, че се обжалва само протокола и евентуално се твърди за нарушение в трета избирателна секция.

Адвокат П.: Уважаеми г-н Председател, аз също съм се водила от мотивите на решението ВАС, касателно това, че е следвало да се броят. Мотивирала съм се, защо във всички секции сега- на този етап го искам, тъй като с протоколите сме запознати с резултатите, след като ние сме си подали жалбата, с оглед краткостта на сроковете. По дати е отразено и в мотивите на ВАС, кога ни е подадена жалбата, кога е постъпила преписката, образуването бързото на делото, както кодексът го изисква, кога е постъпила преписката от ОИК, също и е приета. В мотивите днес съм изложила за безспорно, че на територията на цялата община е спирал тока по време на броенето на гласовете, което допълнително ме мотивира, тъй като това е залегнало в мотивите на ВАС, аз прецених, че мога да се ползвам и да се приеме като мотив, да искам преброяване бюлетините във всички секции на територията на Община Опака. Казала съм касателно първите двама, тъй като са четирима кандидатите.

СЪДЪТ, след като съобрази указанията на ВАС, в частта в която се указва, че съдът е следвало да изследва всички факти и обстоятелства по делото, намира че предвид това, че настоящото съдебно заседание се явява първо такова след връщане на делото за ново разглеждане, респективно първо заседание, при новото разглеждане на жалбата и са налице предпоставките за оспорване на посочените в молбата с вх. № 503/27.02.2024 г. протоколи на СИК и на ОИК. Действително първоначално в жалбата са били посочени нарушения само в една СИК, но предвид наличието в жалбата на твърдение за опорочаване на целия изборен процес при провеждане изборите за кмет в Община Опака, проведени на 29.10.2023 г., СЪДЪТ намира, че възможността да се оспорят протоколите от СИК и ОИК не е преклудирана към първо съдебно заседание, поради което искането се явява допустимо.

Доколкото обаче се цели оспорване истинността на протоколите от посочените 12 избирателни секции (всички избирателни секции на територията на ОИК – Опака), както и на протокола на ОИК от 30.10.2023 г., СЪДЪТ намира, че указанията на ВАС по отношение на липсата от необходимост от специални знания са неактуални, поради което, във връзка с оспорването на протоколите следва да бъде извършена съдебно-техническа експертиза. Предвид изложеното, СЪДЪТ

О П Р Е Д Е Л И:

Допуска и образува производство по чл. 193, ал. 1 ГПК във вр. с чл. 144 АПК по оспорване на протоколите от СИК с номера: 25300001, 25300002, 25300003, 25300004, 25300005, 25300006, 25300007, 25300008, 25300009, 25300010, 25300011 и 25300012 от територията на ОИК-гр. Опака, както и на протокола на ОИК- Опака от 30.10.2023 г. по отношение на верността на отразените в същите обстоятелства.

Указва на жалбоподателя. че предвид обстоятелството, че с искането си оспорва официални свидетелстващи документи, той носи доказателствената тежест да установи всички факти и обстоятелства, които обуславят поисканото оспорване, включително и да понесе първоначалните разноските по допускане и извършване на експертизата.

Указва на ответната страна, че носи доказателствента тежест, да установи всички факти и обстоятелства, които биха опровергали констатациите свързани с оспорването на посочените 12 броя протоколи на СИК и протокол на ОИК.

Допуска съдебна експертиза, вещите лица по която, след като се запознаят с материалите по делото и след като извършат проверка на съхраняването от общинската администрация на Община- Опака чували, с опаковани в тях изборни книжа и материали, относно проведения на 29.10.2023 г. избор на общински съветници на Община-Опака, предадени от следните 12 броя СИК, а именно: номера: 25300001, 25300002, 25300003, 25300004, 25300005, 25300006, 25300007, 25300008, 25300009, 25300010, 25300011 и 25300012, след което да обективират резултатите от проверката в експертно заключение, което при съобразяване на нормите на чл. 437, чл. 438 и чл. 439 от ИК, да дадат отговор на следните въпроси:

1. Горепосочените материали опаковани ли са и съхраняват ли се съобразно изискванията на Изборния кодекс и Методическите указания на ЦИК, след което да пристъпят към отваряне на чувалите, съдържащи бюлетините от избора.

2. Да се извърши пълен преглед на бюлетините, с които е осъществено гласуването в горепосочените 12 броя избирателни секции на 29.10.2023г. и да се посочи общия брой на подадените действителни бюлетини, вкл. и тези с вот „Не подкрепям никого“, като същите се разпределят по всички кандидати и се опишат и по броя им в горепосочените избирателни секции. В случай, че експертизата отчете като действителна бюлетина, която е отчетена от съответната СИК като недействителна, да се направи цветно копие на тази бюлетина и да се приложи към заключението като се изложат мотиви за действителността на бюлетината.

3. Да се преброят приетите за недействителни бюлетини като се посочи техният брой общо и по отделните посочени избирателни секции. В случай, че експертизата отчете като недействителна бюлетина, която е отчетена от съответната СИК като действителна, да се направи цветно копие на тази бюлетина и да се приложи към заключението като се изложат мотиви за недействителността на бюлетината.

4. При проверката на бюлетините относно тяхната действителност/недействителност и липса на единодушие у вещите лица при тази преценка, за спорните бюлетини да се изготвят цветни копия, да се номерират условно с арабски цифри от начален номер 1 за всяка СИК и да се приложат към експертизата, като се изложат мотиви за действителност/недействителност на бюлетините, т.е. всяко вещо лице може да си изрази особено мнение.

5. Да се изготвят сравнителни таблици по СИК и обобщена такава, в които да се отразят резултатите, приети от СИК, и резултатите, приети от експертизата, като броят на отделените по т.2 и 3 бюлетини, да не се включва при определянето на общия брой, като се посочат:

–общ брой на действителните бюлетини

–общ брой на недействителните бюлетини

–общ брой на бюлетини „Не подкрепям никого“

–брой на действителните гласове, подадени за общински кметове за всеки един кандидат поотделно.

6. Като съобразят безспорно отчетените от тях действителни гласове, вещите лица да разпределят класирането и да посочат класиране, като посочат броя на получените от всеки един кандидат гласове общо за целия избирателен район.

НАЗНАЧАВА за вещи лица, които да извършат допуснатата експертиза:

1. М.Б.Б. - образование – висше, икономист - счетоводител от град Омуртаг;

2. В.М.Н. – висше образование, адвокат от АК - Търговище;

3. В.Г.С.– икономист – счетоводител от гр. Търговище.

Определя първоначален депозит за извършване на експертизата в размер на 1200 лева, вносим от жалбоподателя в срок до 01.03.2024 г. до 12.00 часа.

Определя на вещите лица срок за изготвяне на експертното заключение, като същото следва да бъде предадено в Служба „Деловодство“ на АдмСТ, най късно до 12.00 часа на деня преди датата на съдебното заседание.

Експертизата да се изготви и представи в 5 екземпляра.

Разпорежда на Кмета на Община Опака да осигури в съответствие с регламентацията в Решение №1750/10.03.2023 г. на ЦИК, на назначените вещи лица достъп до запечатаните изборни книжа и материали, и до помещението, където те се съхраняват, внесени от следните СИК на територията на община Опака, а именно с номера:25300001, 25300002, 25300004, 25300005, 25300006, 25300007, 25300008, 25300009, 25300010, 25300011 и 25300012, както и да предостави за нуждите на експертизата подходящо помещение и условия, в които да се извърши прегледа на изборните книжа и преброяването на бюлетините.

Препис-извлечение от протокола, относно Разпореждането, касаещо кмета на Община – Опака, да се изпрати и на същия за сведение и изпълнение.

Адвокат П.: На този етап нямам други доказателствени искания.

Адвокат Р.: Нямаме други доказателствени искания.

ОТЛАГА и НАСРОЧВА делото за 12.03.2024 г. от 14.15 часа, за която дата и час страните да се считат за редовно призовани. След внасяне на депозита, незабавно да се уведомят вещите лица.

Протоколът е изготвен в съдебно заседание.

Заседанието приключи в 14:48 часа.

Съдия:

Секретар: